Informacja o cookies
Korzystamy z plików cookies w celach statystycznych i umożliwienia funkcjonowania serwisu.
Uznajemy, że jeżeli kontynuujesz korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.
Informacje o możliwości zmiany ustawień cookies »
Zgadzam się, zamknij X
Porównaj produkty

Blog eHAKI.pl » Bagażniki rowerowe na klapę - czy warto je kupić?

Bagażniki rowerowe na klapę - czy warto je kupić?
Bagażniki rowerowe montowane na klapie bagażnika, niegdyś bardzo popularne rozwiązanie służące do przewożenia rowerów, w chwili obecnej coraz rzadziej stosowane, a ich użytkowanie, może być nie do końca legalne.

Zalety bagażników montowanych za klapę samochodu

Największą zaletą bagażników montowanych na klapie bagażnika jest ich stosunkowo niska cena oraz bardzo duża uniwersalność. Kupując jeden bagażnik możemy go dopasować do bardzo dużej ilości aut. Dodatkowo do montażu bagażnika nie jest potrzebny hak holowniczy ani zestaw bazowy, co czyni to rozwiązanie bardzo ciekawą alternatywą dla osób szukających ekonomicznego bagażnika do przewożenia rowerów. Kolejną zaletą bagażnika montowanego na klapie bagażnika jest jego niewielki wymiar oraz niska waga, dzięki czemu przechowywanie oraz przenoszenie nie będzie stanowiło żadnego problemu. 

Wady wynikające z użytkowania bagażnika montowanego za klapę

W chwili obecnej używanie bagażnika rowerowego w większości aut jest nielegalne, powód jest jeden, praktycznie zawsze, rowery zamontowane na bagażniku zasłaniają światła w samochodzie. Zgodnie  z aktualnymi przepisami takie rozwiązanie jest nielegalne, aby przewozić rowery zgodnie z prawem, powinniśmy wyposażyć nasz bagażnik w listwę świetlną. Problem polega na tym, że zasilanie listwy znajduje się w wiązce haka holowniczego, a po to kupujemy bagażnik na klapę, żeby nie montować haka holowniczego i niestety koło się zamyka.

Kolejnym minusem takiej formy przewożenia rowerów jest bardzo ciężki montaż bagażnika na klapie. Zazwyczaj trzeba zaczepić za klapę 6 lub 8 pasków, których regulacja podczas montażu sprawia dość dużo problemu. Dodatkowo podczas jazdy z rowerami paski cały czas się luzują, według zaleceń producentów bagażników co jakiś czas powinniśmy się zatrzymać i dociągnąć paski. Bardzo dużym problemem bagażników montowanych na klapę jest fakt, iż rysują powłokę lakierniczą samochodu. Należy również pamiętać, że jeżeli mamy zamontowany bagażnik, nie ma możliwości otworzenia klapy bagażnika.

Ostatnim, istotnym problemem jaki zauważamy jest fakt, iż rowery zamontowane na bagażniku rowerowym są bardzo blisko siebie, dodatkowo ich koła nie są na stałe przymocowane do podstawy (tak jak ma to miejsce w platformach rowerowych) przez co przy ruszaniu i hamowaniu rowery zachowują się jak "wahadło" uderzając jeden o drugi, co skutkuje, bardzo często zarysowaniami na ramach rowerów. 

Biorąc pod uwagę wszystkie za i przeciw, uważamy, że zakup bagażnika montowanego na klapie bagażnika ma zdecydowanie więcej wad niż zalet, dlatego przed zakupem zalecamy dobrze przemyśleć, czy nie lepiej dołożyć kilkaset złotych i kupić produkt zarówno legalny jak i bezpieczny dla nas i dla naszego auta.

Aktualizacja kwiecień 2022

Powyższy artykuł został przez nas dodany w 2018 roku i do 2022 roku był cały czas aktualny. Pod koniec roku 2021 firma Thule wprowadziła na rynek dwa uchwyty na klapę Thule Outway oraz Thule WanderWay (dedykowany wyłącznie do VW T6), które sprawiły, że artykuł stracił na ważności, ponieważ  oba produkty rozwiązują wszystkie opisane przez nas wyżej problemy. 
Postanowiliśmy jednak, że nie usuniemy powyższego wpisu, tylko go zaktualizujemy ponieważ dotyczy on praktycznie wszystkich innych produktów montowanych na klapę. 



Westfalia
Thule
Brink
Brenderup4